Al-Kahf Mengetuk Hati Usang

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Alhamdulillah..

Hari jumaat mengetuk jiwa-jiwa luhur supaya kita lebih mendekatkan diri kepadaNYA. Hari bukan hanya untuk meneguk syukur dan amalan tapi hari lain juga perlulah di buat secara berterusan tanpa sedikit berkutik rasa jemu.

Hari jumaat dikatakan hari baik untuk membaca kitab Al-quran. Ada juga berkata hari cukup molek untuk memperbanyakkan sedekah apa lagi untuk memohon doa baik-baik.

Hari jumaat pada minggu yang pertama dalam tahun 2014 moga hari mampu mencetuskan rasa keinsafan dalam diri semoga kita bisa menjadi khalifat muka bumi terbaik dunia mahupun di akhirat.

kelebihan membaca surah Al-Kahf (Gua)

kelebihan membaca surah Al-Kahf (Gua)

Hari jumaat penghulu bagi segala hari di galakkan untuk kita membaca surah Al-Kahf (Gua) yang mengandungi 110 ayat Makkiyyah.

Rasulullah s.a.w  bersabda:-

Sesiapa yang membaca Surah Al-Kahf, pada hari jumaat maka Allah akan meneranginya dengan cahaya antara dua jumaat (dari jumaat ke jumaat)

-Riwayat al-Baihaqi-

Bacaan rumi rujuk Al-Kahf (Gua)

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

34 Responses to “Al-Kahf Mengetuk Hati Usang”

  1. ema

    Jan 03. 2014

    begitu indahnya hari Jumaat ini

    Reply to this comment
  2. Mizz Aiza

    Jan 03. 2014

    sangat bermanfaat perkongsian ini suri.. bersamalah kita mengamalkannya.. bukan hanya pada hari jumaat, tetapi juga di hari yang lain, insya-Allah.. aiza menabung 3kali ready4work.. tabung lain semua burung biru tu..

    Reply to this comment
  3. puteri kasih

    Jan 03. 2014

    betapa indahnya hari jumaat, terima kasih untuk perkongsian yang bermanfaat ni 🙂

    Reply to this comment
  4. Fiza Rahman

    Jan 03. 2014

    Salam petang jumaat. Hari jumaat yg indah dan barakah.

    Reply to this comment
  5. Ummi Hanie

    Jan 03. 2014

    as salam suri…

    al kahfi menjauhkan fitnah dajjal.. sekurang2nya baca setiap hari jumaat…

    tp ada org kata, akhir zaman ni kena baca hari2.. sy masih tak ada kekuatan. yasin tu insyaAllah

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 04. 2014

      wsalam.banyak manfaat bila setiap surah di amalkan.kata ornag tak cukup baca semua baca sehelai dua untuk satu hari sehari dah cukup ya.

      amin.

      Reply to this comment
  6. okje

    Jan 03. 2014

    Salam Suri lama tak singgah sini…..apa khabar?
    Tulah tu sempat baca 2 muka surat je….hoho..belum baca habis satu surah lagi huhu

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 04. 2014

      wsalam.syukur baik sahaja heee..

      harap sis baik -baik jua ya 😉

      adeh tak per nanti boleh sambung kasi habiskan ya.cuba ya.

      Reply to this comment
  7. Syok Bola

    Jan 03. 2014

    Moga kita semua mendapat rahmatnya

    Reply to this comment
  8. Anak Askar Pencen

    Jan 03. 2014

    Salam Jumaat. Ingatan yang baik pada hari penghulu segala hari. 🙂

    Reply to this comment
  9. ajumohit

    Jan 03. 2014

    tq atas peringatan ini, byk surah yg baik utk diamalkan, skrg ni dgn hp
    kat mana2 pun boleh beramal 😉

    Reply to this comment
  10. resep kuliner

    Jan 03. 2014

    Aminn,
    Hari jumat ini diawali dengan tahun baru 2014, hebat dan sangat langka.

    Reply to this comment
  11. Hafizul

    Jan 03. 2014

    Emm saya time ingt tu saya baca..teringat celoteh Ustaz azhar tentang surah ni..hehe

    Reply to this comment
  12. Manan Qayyim

    Jan 04. 2014

    utk istiqomah beramal, susah skit….

    Reply to this comment
  13. AUC

    Jan 04. 2014

    tapi ramai org kita lebih suka baca surah yasin dari surah al-kahfi ni 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 05. 2014

      tak apa bro ni dha tahu cuba buat surah lain pula hee..banyak juga manfaatnya.yang penting kita buat dapat pahala 😉

      Reply to this comment
  14. raudzah

    Jan 05. 2014

    Salam hujung minggu suri….best je tengok dia orang tu..sambil naik train pun boleh baca…Alhamdulillah

    Reply to this comment
  15. raudzah

    Jan 05. 2014

    American Redcross & Foos Q& A for you!!!

    Reply to this comment
  16. Firdaus Azizi

    Jan 05. 2014

    Terima kasih atas perkongsian dan peringatan bersama 🙂 Seronok blogwalking sambil menambah ilmu di dada…

    Reply to this comment
  17. Rina

    Jan 06. 2014

    Surah ini juga dapat menghalau fitnah Dajjal
    semoga anak cucu kita di kedepannya selalu ingat akan membaca dan mengamalkan Al Kahf

    Reply to this comment

Leave a Reply