Musa spp.

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Musa spp. merupakan sejenis tumbuhan yang tergolong dalam keluarga Musaceae. Musa spp. memiliki buah yang sedap dan lazat serta mudah ditanam di Malaysia. Tahukah anda penggelasan Musa spp.  yang seru bahasa tumbuhan “kultivar” adalah jenis  pisang mas, pisang berangan, pisang cavendish dan rastali ditanam biasanya dapat kita makan dalam keadaan tumbuhan yang segar.

Tumbuhan kultivar lain seperti pisang nangka, pisang raja, pisang lang, pisang relong, pisang tanduk, pisang nipah dan pisang awak pula amat sesuai untuk dimasak atau diproses sebagai makanan ringan. Pisang yang pada mulanya merupakan sejenis tumbuhan liar di Asia Tenggara, kini telah mula dikomersialkan di semenanjung Malaysia.

Musa spp.tandan pokok buah pisang

sekali pisang pun ada bajulah

Cara membalut tandan pisang

Yang sesuai akan dipilih biasanya dibalut bagi tujuan pembentukkan jejari pisang yang lebih banyak. Bukan itu sahaja malahan ia juga bertujuan untuk melindungi tandan pisang dari serangan perosak dan penyakit. Sekiranya tandan pisang tidak dibalut, ianya akan terdedah kepada serangga perosak seperti lalat buah (bactocera spp), burung, tupai dan sebagainya. Kebanyakan petani Malaysia menggunakan plastik nipis berwarna biru untuk membalut tandan pisang. Antara faktor yang boleh dijelaskan ialah:-

  • Fakot warna biru dapat sesuaikan kadar penyerapan haba.
  • Untuk mendapatkan warna kulit pisang menjadi kehijauan yang sesuai
  • Penggunaan plastik berwarna biru tidak menarik perosak untuk menghampiri pisang, malah mudah untuk kita melihat (separa lutsinar)keadaan didalamnya.

p/s: Nama botani Musa spp.  – pisang

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

23 Responses to “Musa spp.”

  1. Mizz Aiza

    Nov 06. 2013

    baru aiza tahu nama saintifiknya.. buah pisang ni salah satu buah kegemaran aiza.. singgah isi tabung.. 😀

    Reply to this comment
  2. raudzah

    Nov 06. 2013

    I thot Musa tu new app suri..tak sangka pulak itu nama scintific bagi pisang..he..he..not bad..

    Reply to this comment
  3. ladybird

    Nov 06. 2013

    lady br tahu nama saintifik pisang..

    Reply to this comment
  4. Qashmere

    Nov 06. 2013

    Pakar pertanian ni Suri…hehehe

    Reply to this comment
  5. puteri kasih

    Nov 06. 2013

    ingatkan apa benda tadi musa spp tadi…pisang rupanya..hehehe

    Reply to this comment
  6. Farid Adam

    Nov 06. 2013

    Laaa…pisang rupanya…

    Reply to this comment
  7. yumida

    Nov 06. 2013

    ooo pisang rupanya
    ingatkan nama manusia

    Reply to this comment
  8. blogger lelaki

    Nov 06. 2013

    hahaha…dah macam nama orang plak

    Reply to this comment
  9. Mohd Shubhi

    Nov 06. 2013

    ingatkan Musa Spp tu nama orang…hehehe, rupanya nama buah kegemaran!

    Reply to this comment
  10. Wan Gerrard

    Nov 06. 2013

    mungkin en musa kot yang jumpa pisang ni hehe

    Reply to this comment
  11. wazy

    Nov 06. 2013

    Baru tahu nama saintifik ni

    Reply to this comment
  12. Hafizul

    Nov 06. 2013

    Emm kalau tak bajukan pisang tu akan ada makhluk lain yang suka nanti..hahaha

    Reply to this comment
  13. Norasikin

    Nov 07. 2013

    Saya tengok ladang pisang kat youtube, siap letak span kat celah sikat pisang supaya buahnya tak rosak bila diangkut. Sampai macam tu sekali mereka jaga pisang. angkut pakai takal macam kereta kabel lak tu.

    Reply to this comment
  14. kakiblog

    Nov 07. 2013

    satu info yang menarik..ha..ha..pisang rupanya!

    Reply to this comment
  15. KesumaAngsana

    Nov 07. 2013

    oh yer ke kena balut pakai palstik biru, KA biasa guna baju hat lama2 dulu hehehe

    Reply to this comment
  16. Anak Askar Pencen

    Nov 07. 2013

    Ingatkan nama orang la tadi. Rupanya nama Musa spp tu nama saintifik pisang. Haha. Baru saya tau hari ni.

    Reply to this comment
  17. TehR

    Nov 08. 2013

    pisang rupanya
    ingatkan tadi nama orang

    Reply to this comment
  18. resep kuliner

    Dec 18. 2013

    Kamu bisa tau juga nama asing dari tumbuhan ini, hebat 🙂

    Reply to this comment

Leave a Reply