Punca Seseorang Itu Sakit Kepala

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Anda pernah mengalami sakit kepala atau merasa tegang urat pada sekitar kepala sehinggakan kita berkeja boleh jadi hilang fokus dibuatnya. Ada yang mengalami masalah sakit kepala selama satu hari bahkan melebih tiga hari pun ada. Satu bulan aisyh..bahaya sungguh..

Apakah punca-punca seseorang itu mudah di serang sakit kepala:-

  • Terlalu banyak pengambilam makanan segera seperti meggi, kentucky fried chicken, mcdonald, makanan ringan yang banyak menggunakan pewarna, minuman bikarbonat dan sebagainya.
  • Dalam satu hari kita terlalu banyak memikirkan pelbagai perkara. Pendek kata selagi hal tersebut tidak dapat di selesaikan selagi itulah kita tidak henti memikirkannya. Jangan terkejut ia terkadang boleh mengganggu waktu tidur anda.
  • Menganggap satu perkara itu serius dan mesti di selesaikan dengan segera jika tidak beban akan di tanggung akan menjadikan anda seorang yang murung dan hilang kawalan.
Punca Seseorang Itu Sakit Kepala

Stage headaches

  • Ada sebahagian dari kita suka memakai pelbagai jenis minyak wangi. Tetapi berlainan pula bagi sesetangah individu yang tidak selesa dengan semburan minyak wangi pada persekitarannya mahupun minyak wangi yang dipakainya sendiri. Bagi mereka bukan jenis tegar tapi alah pada minyak wangi  akan menjadikan keadaan tersebut mudah di serang sakit kepala apabila bau yang di hasilkan dari minyak tersebut terlalu kuat atau menyegat.
  • Menghadapi bebanan kerja yang banyak di pejabat, masalah rumahtangga, masalah persahabatan, putus cinta dan lain-lain masalah yang melibatkan situasi tegang.
  • Masalah power cermin mata yang terkadang tidak sesuai dengan si pemakainya.
  • Memakai pakaian atau seluar yang terlalu ketat di bahagian pinggang sehingga menyukarkan anda untuk bernafas salah satu sebab udara tidak sampai ke otak dengan baik.
  • Kurang mengambil minuman air kosong yang secukupnya.
  • Sesetengah dari kita alah pada cahaya lampu, cahaya komputer, cahaya matahari ataupun cahaya yang terlalu terang tidak kira situasi tersebut dalam keadaan anda sedang duduk atau mengadap yang pasti ia akan membuatkan anda mudah pening dan sakit kepala dengan cepat.
  • Tidak dapat rehat yang seckupunya seperti blogger yang tidak tidur malam maka ia akan mengganggu sakit kepala jika ada yang perasan semasa sakit kepala itu jugalah anda akan mudah menguap.

p/s: Pernahkah anda mengalami  sakit kepala?

 

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

31 Responses to “Punca Seseorang Itu Sakit Kepala”

  1. TehR

    Nov 03. 2013

    biasa juga sakit kepala bila kena hujan dan lambat mandi

    Reply to this comment
  2. hafiz

    Nov 03. 2013

    Kalau cuaca panas terik sangat memang senang kena sakit kepala

    Reply to this comment
  3. faizal

    Nov 04. 2013

    baru tahu…terima kasih

    Reply to this comment
  4. sukma

    Nov 04. 2013

    sakit kepala sebab tak pakai cermin mata rabun dekat, bahana silau dan stress di tempat kerja……

    Reply to this comment
    • Suri

      Nov 04. 2013

      payah kalau nak kita hadapai kena tukar cermin mata baru sedap mata memandang semasa buat kerja

      Reply to this comment
  5. blogger lelaki

    Nov 04. 2013

    lagi sakit kepala bila duit dah kering

    Reply to this comment
    • Suri

      Nov 04. 2013

      wah payah jom kita sertai jdr atau jual produk sendiri dari rumah

      Reply to this comment
  6. yumida

    Nov 04. 2013

    tips yg bagus ni, blh diikuti
    klo cuaca panas mmg sering diserang sakit kepala
    isi tabung nuffnang sini-chipsmore

    Reply to this comment
    • Suri

      Nov 04. 2013

      y a moga ia membantu yumida..

      saya sering sahaja begitu huhuhu..

      Reply to this comment
  7. Anak Askar Pencen

    Nov 04. 2013

    Sakit kepala? Heh. Selalu sangat terkena. Tambah-tambah bila harga barangan keperluan sekarang ni mendadak betul naiknya.

    Pikir mana nak berjimat lagi, mana nak cari duit tepi lagi. Kalau mampu survive kan family time-time macam ni, risaukan masa depan anak pulak dengan keadaan negara macam sekarang ni.

    Peh, tension jadinya.

    Reply to this comment
    • Suri

      Nov 04. 2013

      apa boleh di kata semua orang ada masalah yang tersendiri cuma keadaan sedikit berbeza.

      kehidupan pelru di teruskan perjalanan politik tetap berjalan kita kena pandai handel dengan sebak boleh 🙂

      sabar ya dekatkan diri pada Tuhan moga ia membantu kita menghadapi dengan sabar

      Reply to this comment
  8. Irwan Alessa

    Nov 04. 2013

    Hari2 sakit kepala
    mengadap komputer riba
    mencari rezeki halal dunia
    bukan untuk kaya semata
    tetapi untuk bahagia
    di dunia yang sementara..

    Reply to this comment
    • Suri

      Nov 04. 2013

      apa boleh buat saya begitu juga syukur ada rezeki yang masyk rasa puas hati walau badan letih..mata sakit heee

      Reply to this comment
  9. puteri kasih

    Nov 04. 2013

    selalu juga kena sakit kepala mungkin sebab selalu mengadap laptop untuk buat kerja

    Reply to this comment
  10. KesumaAngsana

    Nov 04. 2013

    OK dah sedekah yer hehehe

    Reply to this comment
  11. raudzah

    Nov 04. 2013

    Alhamdulillah sa far tak mada sakit-sakit ni Suri…

    Reply to this comment
  12. hafizmd

    Nov 05. 2013

    sakit kepala….ada jugaklah sesekali…alhamdulillah…tak pernah sakit kepala teruk2…alhamdulillah

    thanks suri berkongsi tips ni

    Reply to this comment
  13. Mizz Aiza

    Nov 05. 2013

    masa aiza memandu pulang dari kampung malam tadi berdenyut-denyut kepala.. mungkin sebab silau dengan cahaya kot.. hehe..

    Reply to this comment
  14. Khairul Zamri

    Nov 05. 2013

    sy kalu stress jururawat dtg kak huhu

    Reply to this comment
  15. Hafizul

    Nov 06. 2013

    Lahhh meggi pun tak boleh gak ke?huhu

    Reply to this comment
  16. resep kuliner

    Dec 19. 2013

    Aku juga pernah merasakan pusing, mual klo setiap perjalanan jauh , itu kenapa iyaa ?

    Reply to this comment
  17. faizal

    Apr 18. 2014

    saya juga mudah pening kepala kalau keadaan terlalu panas

    Reply to this comment

Leave a Reply