5 Cara Atasi Masalah Kesuburan Wanita

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Menumpang kasih pada anak-anak saudara terkadang memang sungguh membahagiakan tapi sampai bilakah kita mampu untuk berkeadaan seperti itu. Hakikatnya dalam islam perkahwinan yang di bina adalah bertujuan untuk megembang-biakkan zuriat di atas muka bumi ini. 5 cara atasi kesuburan wanita ini disadurkan dalam naluri anda supaya keinginan memiliki  zuriat  hasil darah daging  sendiri akan tercapai.

Jika kita tidak dapat sesuatu kita mesti usahakan cara yang lain. Kata orang jika tidak sangkut cara tradisional mungkin alami 4 Cara tingkatkan Kesuburan Wanita memberikan kesan seimbang.

Berikut adalah 5 cara untuk subur bagi wanita yang merancang untuk hamil moga-moga persiapan ini akan dapat membantu anda.

Lakukan pemeriksaan rahim.

Masalah dalaman rahim seperti endometriosis , fibroid atau cyst sering menghantui setiap wanita yang ingin hamil. Jadi silalah pastikan sebelum anda mengambil tindakan lebih jauh untuk meneruskan kehamilan persediaan awal seperti ini perlu dilakukan. Berani dan bertindaklah sekarang!

Pemakanan

Jagalah sumber pemakanan anda dengan memenuhi pola makanan piramid dan elakkan diri dari makan makanan yang berasaskan  jeruk, makanan segera, minuman bergas dan makanan ringan. Tahukah anda pola makanan ini tidak membantu langsung untuk anda subur sebaliknya anda akan menghadapi situasi sukar untuk mengandung.

Atasi Masalah Kesuburan Wanita

Yeah! akhirnya berjaya

Kawal berat berat

Dapatkan berat badan yang seimbang kerana kebanyakan wanita yang merancang gagal untuk mengatasi masalah kesuburan untuk hamil peratusnya gagal gara-gara mempunyai masalah kegemukan.

Berhati-hati mengambil ubat-ubatan

Tahukah anda ubat-ubatan yang di ambil di klinik kebanyakannya mengandungi ubat anti kemurungan, pil tahan sakit dan antibiotik sebenarnya boleh memberi kesan terhadap kesuburan anda. Oleh yang demikian silalah maklumkan pada doktor bahawa anda sedang merancang untuk hamil supaya mereka akan lebih alert akan pengambilan ubat-ubatan anda pada masa akan datang.

Senaman Berkala

Lakukan senaman secara berkala ia juga mampu untuk membantu mengekalkan berat badan yang ideal. Bukan itu sahaja badan yang sihat juga sekaligus  membantu fikiran anda lebih positif dan tenang.

Ini adalah sebahagian cara mengatasi masalah kesuburan Wanita  untuk  mendapatkannya lebih lanjut  —> sini

p/s: Anak merupakan harta yang tidak ternilai.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

92 Responses to “5 Cara Atasi Masalah Kesuburan Wanita”

  1. Kisah SI Dairy

    Oct 26. 2013

    nice sharing..insyallah nak amalkan nie…dah lama rasanya nak dapatkan zuriat sendiri

    Reply to this comment
  2. blogger lelaki

    Oct 26. 2013

    ramai generasi sekarang ada masalah kesuburan

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 27. 2013

      banyak faktor maka cara alami itu lebih baik imlu tak akan surut jua

      Reply to this comment
  3. Mizz Aiza

    Oct 26. 2013

    perkongsian yang mensrik.. mungkin berguna jika aiza sudah berkahwin kelak..

    Reply to this comment
  4. kakiblog

    Oct 26. 2013

    saya bersyukur kerana telah dikurniakan 3 cahaya mata..mungkin bagi mereka masih mengidam anak..teruskan berusaha sedaya upaya..

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 27. 2013

      syukur ada peluang kasih dapat melukuk pada anak-anak.hargailah mereka dan beri didikan pada mereka sedaya boleh 😉

      semoga sahabat kita diluar sana akan berjaya,amin

      Reply to this comment
  5. raudzah

    Oct 26. 2013

    salam sabtu suri..

    Reply to this comment
  6. anif

    Oct 26. 2013

    Perkongsian menarik..

    Apa pun ceritanya, lakukanlah pemeriksaan sewajarnya jika ada yang dirasakan tidak kena dengan tubuh badan kita.

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 27. 2013

      benar. darah tinggi, kencing manis semua nak tingkat usia ayuh baut pemeriksaan semua 😉

      Reply to this comment
  7. Zuan

    Oct 26. 2013

    hehe klaka caption tu

    Reply to this comment
  8. hafiz

    Oct 26. 2013

    Pemakanan dgn berat badan tu memang kena jaga…

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 27. 2013

      makan dan diet dua benda tak boleh lari..hang pi kejar pun akan dapat tapi dengan syarat ada disiplin 😉

      Reply to this comment
  9. ajumohit

    Oct 26. 2013

    memang kesihatan badan wajib dititikberatkan, nak pula umur dah meningkat, tahap metobisma badan makin menurun, mmg kuat cabarannya

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 27. 2013

      tak apa kalau kuat semangat kena orang mudah tergoda makan mmg payah nak control heeee

      Reply to this comment
  10. yumida

    Oct 26. 2013

    tips yg berguna ni
    moga dimurahkan rezeki yumida

    Reply to this comment
  11. Hafizul

    Oct 27. 2013

    Hehe..menarik artikel ni..thanks suri kongsikan…kadang2 ada yang tak hiraukan menda ni..huhu

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 29. 2013

      payah masa umur sihat kena kerja kuat dah umur lanjut susah nak dapatkan anak nnti

      Reply to this comment
  12. Anak Askar Pencen

    Oct 27. 2013

    Thanks sharing the info. Masalah orang pompuan ni, komplikated sikit nak fahamnya. Para suami-suami patut take note tentang hal ni.

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 29. 2013

      ya jangan salahkan perempuan kesian mereka sama-sama usahakan.moga panduan mereka yang pakar dia atas dapat membantu mereka

      Reply to this comment
  13. encikarman

    Oct 28. 2013

    kalau boleh, jgn amalkan makan ubat nih

    Reply to this comment
  14. Norasikin

    Oct 28. 2013

    Ni penyakit orang zaman millenium. Sibuk sgt cari duit hinggakan lupa nak buat anak

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 29. 2013

      payahlah kalau dapat stau okeh kalau dua lagi bagus rezeki tu sok sakit dhaa tentu ada orang jaga

      wyh akak punya ruang komen “asyik reload” dha berkali masuk tinggal komen tapi tak boleh huuuu

      Reply to this comment
  15. dja

    Oct 28. 2013

    Tiub atau salur peranakan yg tersumbat akibat peningkatan berat badan memang jadi salah satu punca sukar hamil …nak tak nak memang kena kurangkan berat badan

    Reply to this comment
  16. TehR

    Oct 29. 2013

    jaga kesihatan
    bawa berubat dan berikhtiar
    banyakkan berdoa

    insyaallah ada rezekinya nanti

    Reply to this comment
  17. encikarman

    Oct 29. 2013

    sila kurangkan berat badan ya kekawan…

    Reply to this comment
  18. ajumohit

    Oct 29. 2013

    perkongsian yang baik untuk pengetahuan semua

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 30. 2013

      moga memberi manfaat pada yang memerlukan panduan merancang untuk hamil

      Reply to this comment
  19. blog amir

    Oct 30. 2013

    pasal fibroid dan cyst tu, kalau biar lama2 akan membesar. dan finally kena jalani operation. gla complex mmg sesuai utk mereka yg ada masalah dgn cyst membesar tu. bukan sales talk ye, sekadar nk tolong mereka diluar sana.

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 30. 2013

      ada banyak cara tapi kalau tak bijak gunakan ilmu susah juga 🙂

      Reply to this comment
  20. KesumaAngsana

    Oct 30. 2013

    betul tu tq berkongsi & tq sudi mendoakan kesihatan Adik yer !

    Reply to this comment
  21. faizal

    Oct 30. 2013

    bagus perkongsian ini. ramai orang yang tidak tahu terutamanya wanita. lelaki juga patut tahu untuk membantu isterinya.

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 30. 2013

      sama -sama membaiki mudah cara penyelesainya heee..jangan salah satu pihak sahaja

      Reply to this comment
  22. ema

    Oct 30. 2013

    salam suri, akak tgh risau ni…dah dua bulan tak dtg bulan..bila check asyik negatif jer..perut nampak besar…bila pergi klinik…doktor minta tunggu hingga masuk 3 bulan…baru nak check…

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 30. 2013

      he kak kalau ada apalah sangat salahnya tambah rezki ya tak 🙂 amin

      Reply to this comment
  23. Lyn™

    Oct 30. 2013

    Pada yang lambat dapat cahaya mata tu amalkanlah tip yang Suri berikan di sini. Memang great info ni Suri.

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 30. 2013

      syukur moga ia membantu.kalau lebih ilmu boleh beli ebook itu 🙂

      Reply to this comment
  24. syaifuddin alias

    Oct 30. 2013

    selain itu dapat juga menyihatkan tubuh badan

    Reply to this comment
    • Suri

      Nov 05. 2013

      semua perlu baiki kitar kehidupan mana kurnag baik silalah tinggalkan huuu

      Reply to this comment
  25. sohoque

    Oct 31. 2013

    terima kasih atas perkongsian. byk ilmu yg dpt dr artikel ni

    Reply to this comment
  26. fiza

    Oct 31. 2013

    org skrg mmg ramai kot eh ada mslh kesuburan..

    Reply to this comment
    • Suri

      Nov 06. 2013

      kekadang makanan yang tak berzat menyumbang masalah kesuburan ini

      Reply to this comment
  27. Strider

    Nov 01. 2013

    satu perkongsian yang menarik..alhamdulillah bertambah satu lagi general knowledge saya..

    Regards,
    -Strider-

    Reply to this comment
  28. faizal

    Nov 01. 2013

    masalah wanita ini memang memeritkan wanita…tetapi banyak pahala untuk wanita yang Allah SWT sediakan

    Reply to this comment
    • Suri

      Nov 06. 2013

      masalah wanita lelaki kedua rujuk pada pakar mga rujukan pada doktor dna petua, trick akan beirkan peluang cerah pada sedia untuk merancang untuk hamil

      Reply to this comment
  29. okje

    Nov 01. 2013

    Syukur tak de masalah kesuburan….cukuplah 3 itupun terjun tingkap memasing hehe

    Reply to this comment
    • Suri

      Nov 06. 2013

      terjun tak apa sebab selmat hee mujur ada 3 ya 😉 alhamdulillah

      Reply to this comment
  30. Mrs.Secretary

    Nov 02. 2013

    Terima kasih atas perkongsian ini.. semua tips tersebut mmg sangat bagus utk mereka yg TTC.. =D

    Reply to this comment
  31. Cheq Eem

    Nov 04. 2013

    dah amalkan 5 cara di atas… tapi masih belum ada rezeki… takpe… Dia lebih mengetahui bila waktu yg terbaik untuk kita… sambil2 tu mmg digalakkan ambil supplement jika ingin hamil… 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Nov 06. 2013

      ya semua pelrukan kekuatan dan usaha kalau tak buat dan usaha mana nak ada hasil

      Reply to this comment
  32. fiza aizawa

    Nov 04. 2013

    Terima kasih atas perkongsian.. mmg bermanfaat untuk Fiza

    Reply to this comment
  33. OBAT GINJAL AMPUH

    Nov 07. 2013

    memang banyak faktor seperti yang disebutkan diatas, harus tetap sabar dan berusaha. terima kasih sudah berbagi

    Reply to this comment
  34. resep kuliner

    Dec 17. 2013

    Dengan adanya postingan kali ini mudah”an bisa membantu orang” yang belum mengerti tentang kesuburan wanita . dan dapat dipelajari dengan baik .

    Reply to this comment
  35. hanari

    Mar 11. 2014

    Dengan menerpakna gaya hidup sehat, akan kita dapatkan kondisi tubuh yang sehat. Diimbangi dengan pemikiran yang selalu positif.

    Reply to this comment
  36. Alynn

    Mar 13. 2014

    insyaallah..moga dimurahkan rezeki mendapat cahaya mata..usaha ikhtiar dan doa yng ptg…

    Reply to this comment
  37. bimbingan belajar

    Apr 16. 2014

    verry good articel

    Reply to this comment
  38. zara

    Apr 26. 2014

    Godek3 terjumpe post ni..perkongsian yg best..no wonder ramai yg bace 😉

    Sembelit Semasa Mengandung

    Reply to this comment
  39. Ezlaila

    May 23. 2014

    Terima kasih atas perkongsian ini. Pertama kali sampai di blog ini. Memang padat dengan info bermanfaat. Tahniah ya 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 14. 2014

      terima kasih sis ila saya masih up cari mood cerita hal hamil tapi semenjak malas sahaja uhuk..

      Reply to this comment
  40. brohantu

    Jun 02. 2014

    PERKONGSIAN YANG MEnarik

    Reply to this comment
  41. Mazni Azmi

    Jul 19. 2014

    Masalah kesuburan rata rata sebab makanan. Berat jadi lebih.. lemak banyak.. Kurang subur

    Reply to this comment
  42. Aishah Ahmad

    Aug 14. 2014

    Apa2 pun cara hidup dan tips yg diamalkan, wanita mesti tahu waktu subur.barulah usaha yepat lada waktunya

    Jangan lupa juga doa, minta drpd yg Esa.

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 14. 2014

      setuju snagat selain kesihatan pemakanan doa wajib seirng juga.apa usha secara manul tradisional amatlah harapkan

      Reply to this comment
  43. Mazni Azmi

    Aug 19. 2014

    Sejak ambil tahu dan ambil berat soal pemakanan keluarga ni..

    Memang perasan yang ramai kawan kawan ada masalah kesuburan

    Susah nak dapat anak

    Tapi bila diperhatikan gaya hidup dan diet harian jadi penyebab utama

    Makanan rapu banyak. Senaman kurang. bErat badan berlebihan

    Jom amalkan cara hidup sihat.

    Macam suri ni kerja dari rumah dah boleh berkebun.. Hehe

    Bela ayam itik

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 14. 2014

      boleh teliti apa kita makan kalau nak berpantang mesti tahu jumlah kalorinya juga.insyallah boleh kurus dan hamil.terkadnag apa banyak produk tak guna gak itu mmbantu berapa peratus sahaja.kalau kena syukurlah rezki dapatkan anakkan.

      lihat budaya makan, senaman macam mana itu penting lain doa padnaya selain usaha

      Reply to this comment
  44. ainun

    Sep 09. 2014

    tips yang bagus. sekarang ni ramai yang ada masalah kesuburan dan mungkin masalah terbesar disebabkan makanan

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 14. 2014

      ebook itu boleh membatu 🙂 masalah budaya sebab sedap makan dan telan itu jaid puncanya heee

      Reply to this comment
  45. Nurul Fazreen Othman

    Oct 14. 2014

    tips yang berguna. Thanks for sharing

    Reply to this comment
  46. Asmaul Husna

    Jul 07. 2015

    sangat bermanfaat sakali….mari kita berdzikir dengan asmaul husna

    Reply to this comment
  47. makasih infonya ya…..

    Reply to this comment
  48. Surat alwaqiah

    Feb 10. 2016

    artikelnya sangat bermanfaan,,makasih

    Reply to this comment
  49. ayat kursi

    Mar 04. 2016

    semoga dapat menjadi amal ibadah, aamiin

    ayat kursi

    Reply to this comment

Leave a Reply