Pokok Bunga Ros Ada Ulat Gonggok ?

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Pokok Bunga Ros Ada Ulat Gonggok? Baru-baru ini Suri ada muat naik pokok bunga ros  yang telah lama di serang oleh ulat gonggok. Bentuk badannya berwarna hitam dan kulitnya sedikit keras. Bawah kakinya ada sedikit warna kuning dan pasti ia memiliki banyak-banyak kaki.

Pada dasarnya Suri beranggapan Pokok Bunga Ros Ada Ulat Gonggok ini adalah angkara diri sendiri sebab:-

  • Suri selalu mengambil air hujan yang turun dari atas salur untuk menyiram pokok bunga. Tahu sahajalah air hujan dari atas atap atau salur banyak kloni halus manalah kita nampak.
  • Mungkin sebab air hujan  atau air klorin yang Suri  simpan untuk menyiram pokok barangkali ulat itu timbul. Oh mugkin jentik-jentik telah bertukar ulat. Tidak mungkin.
  • Atau ada angin yang bertiup kencang semasa hujan lalu menjadikan ulat gonggok ini berteduh di bawah tanaman pokok-pokok bunga Suri. Terkadang kapas pun boleh terbang masuk ke dalam rumah Suri apa lagi bulu ayam..
  • Mungkin sebab tanah dari melaka rumah mak (tanah baja kompas kampung) tak serasi di satukan dengan baja dari kedai pokok bunga.

Keputusannya Suri terima amat memeranjatkan bila hati ini tergerak google walau hakikatnya 50% hati mengusir jauh bolehkah ianya percayai bulat-bulat kecil. Bagi memuskan hati Suri mula mengambil bungkusan baja dari kedai pokok bunga. Suri mula selongkar tanpa jemu dan berpeluh-peluh sementara menunggu anak pulang dari sekolahnya jam 12.30 tengahari.

pokok bunga ros ada ulat gonggok

Geli gemalan bila ada ulat gonggok..

Ada ke tidak ini..

“kononnya jika baja dari kedai pokok bunga ini baik suri nak pindahkan pokok bunga ros ke dalam pasu baharu, baja baru dan pasir hitam yang baru. Cewah! Tapi sayang..kuis yang terakhir sambil duduk mencangkung meraihkan hasilnya..”

Sah!

Dalam paket baja satu bungkus ini mengandungi anak ulat gonggok yang bersaiz kecil dan berwarna putih. Ya, Suri pasrah maka terpaksalah gunakan pasir yang di beli ini untuk digunakan pada pokok bunga ros.  Suri bertekad dalam masa seminggu pasir di dalam pasu ini akan di buang kelak.

Ada juga peminat pokok bunga ros dalam forum beranggapan Pokok Bunga Ros Ada Ulat Gonggok mengatakan sesetengah penjual kedai pokok bunga nak cari untung maka mereka campurkan tanah dengan dengan bahan yang lain dan kemudian ia akan merosakkan tanaman kita dan sekali gus mereka menarik kita untuk membeli pokok bunga yang baru dengan mereka lagi. Tapi kita juga tak boleh salahkan penjual pokok bunga itu sebab bukan kerja dia yang buat packing hii…

Jadi simpulannya tukarkan tanah yang lama kepada tanah yang baharu. Seminggu sekali silalah semburkan baja buatan sendiri bukan baja kimia supaya pokok anda akan lebih terjamin dari binatang perosak.

Wahualam.

 aPASEL aku tetiba jatuh cinta pada bunga rose pulak  @ _ ^

 

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

42 Responses to “Pokok Bunga Ros Ada Ulat Gonggok ?”

  1. Akuro San

    Oct 22. 2013

    tips nak jaga pokok ros nih banyak sebenarnya.. saya pun ada bela banyak pasu juga pokok bunga ros. tapi sekarang nih mcm dah tergendala nak membelanya sebab tak dapat nak cari racun serangga yang sesuai.. last-last biar saja. pokok2 yang masih kuat, nak juga hidup semula. mana pokok yang tak kuat, dah mati pula…
    sedih…
    *kalau nak beli pokok ros yang sihat, beli dekat deretan nursery belakang Hospital Sungai Buluh. Puas hati, pokok dia sihat dan elok. bunga pun cantik2… lepas tuh baja kulit udang pun ada jual disitu…

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 22. 2013

      alah sayangnya uhu…saya beli pokok bunga ros masa 2 tahun yang lepas beli kat cemeron uh..tak byk pun tu jelah satu ahai..

      ya saya google kebanyakannya kata kt situ ar tempat terbaik..tentang baja cap udnag tu pun saya degar heee katanya pakai udnag beli kt pasau tu tapi leceh kena kopek kulitnya hee.. bgus sb dia ada jual saya dok ipoh ar..tapi tak per ada rezeki blh gak rempit kat sana ikut dia .

      p/s: sy berkali2 pi blog akuro dari pgi tadi smpi jam 11tgh tapi error ger…

      Reply to this comment
  2. eridy

    Oct 22. 2013

    Tukar dengan yang baru..tak pening kepala..hehe

    Reply to this comment
  3. Mizz Aiza

    Oct 22. 2013

    teruknya jika betul penjual kedai pokok bunga nak cari untung dengan cara begitu..

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 22. 2013

      susah nak cari baja kt ipoh ni..mesti beli baja hitam yang mahal kot yang pek plastik dia warna putih tu..bukan beg plastik baja yang lutsinar tu…agak tang tu kualiti dia kureng bagus..wahualam..

      tapi seya menanggung sedih..

      Reply to this comment
  4. encikarman

    Oct 22. 2013

    hoh… ulat gonggok gulung2 tuh suka bunga ros ke?

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 22. 2013

      yelah heee nak lebi jelas boleh tengok kt fb saya uh.. besau dan menggelikan

      Reply to this comment
  5. f@is

    Oct 22. 2013

    Erkk..teruk la kalau mcm tu..xpsal2 pkok dah kena serang..kalau ikotkn boleh kena sman ni..1st time sy tgok ulat gonggok cmtu

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 22. 2013

      apa pula memamg benar hee..kalau tempat lain tak tahulah..terkadang stok lama ker apa saya tak tahu cuma meraup sabar sahajalah ..

      Reply to this comment
  6. Joe

    Oct 22. 2013

    ade jugak penjual yang buat macam tue. Jangan tak caye.
    Aku pernah kene mase baiki laptop, diorang rosakkan lagi spy aku blh baiki lagi.

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 22. 2013

      bukan tak percaya kalau hang google memang ader..tapi tak semualah pengilang begitu..wahulam sukar nak ckp tpi bila jumpa saya terkejut!

      wah dah tu pi hantar kedai lain ker?

      Reply to this comment
  7. hafiz

    Oct 22. 2013

    Gelinya ada ulat macam tu..

    Reply to this comment
  8. puteri kasih

    Oct 22. 2013

    memang ada peniaga tak bertanggungjawab yang melakukan sebegitu. Tak pasal-pasal pokok bunga ros menjadi mangsa ulat gonggok

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 22. 2013

      ya mula kecil memang tak nampak bila amat betul2 silap2 kita pengsan

      Reply to this comment
  9. Bin Muhammad

    Oct 22. 2013

    Ada juga taktik macam tu…
    Saya dah tak tanam pokok bunga ros…geram, masa beli byk bunga…habis jer, pastu dah xnak berbunga…huhu

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 22. 2013

      wah asal tak berbunga kawan? pelik bunga ros dia manja sikit heee..terkadang kita kena sabar nak jaga ..tu kalau saya nak beli bunga ros saya rasa saya ken afokus satu bunga dulu tengok macam mana kalu ok dan bertahan saya akan berani ambil 2 ke 4 pokok akan datang..

      sabar cuba beli dan tanam belek2 mana tahu kali ini menjadi..ros ni jaga mula2 je kena rapi bila dha besar sikti dok risau cuma cantas je 😉

      Reply to this comment
  10. KesumaAngsana

    Oct 22. 2013

    Mcam2 taktik org sekarang yer ….

    Reply to this comment
  11. TehR

    Oct 22. 2013

    ni yangbuat aku malas nak tanam bunya ni
    macam2 makhluk perosak ada

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 22. 2013

      itu mereka memang akan cari bunga daun itulah mereka teruskan kehidupan hee…

      Reply to this comment
  12. yumida

    Oct 22. 2013

    wah rajinnye akak tanam bunga
    myb ros tu cantik n wangi tu ulat gonggok dtg jenguk..hihi
    yumida isi tabung Nuffnang sini – sunsilk- selamat menabung 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 22. 2013

      yakah hee mana ada tu satu bunga ada satu kaktus bunga tajam ngheee..tak pun cuma dua warna sahaja bolehlah buat belai2 waktu pagi sementara tgu anak pulang umh.

      okies , tq

      Reply to this comment
  13. ajumohit

    Oct 22. 2013

    tangan ni panas kot asal tanam pokok bunga ros mesti mati semuanya

    Reply to this comment
  14. Khairul Zamri

    Oct 22. 2013

    dah lama tak main nga ulat hehe

    Reply to this comment
  15. raudzah

    Oct 22. 2013

    sayang..kita suka bau roses suri..wangi and color pun comel aje kan..especially warna pink..and dark red..

    Reply to this comment
  16. adikensem

    Oct 22. 2013

    Tengok gambar ulat hitam tu je dah naik bulu roma tengkuk. Geli

    Reply to this comment
  17. Hafizul

    Oct 23. 2013

    Emm apa boleh buat..kat kedai pun masa beli tak kan nak buang dulu polibek tu kan..hehe..kesian suri kan?

    Reply to this comment
  18. okje

    Oct 23. 2013

    Ada musim dulu ulat gonggok ni suka berkeliaran kat rumah okje…..lain macam kan Suri rupa dia….bukan ulat gonggok dulu dulu warna merah hitam ke…..

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 23. 2013

      ukat ulat gognggok tang mana tuh heeee…saya letak kt fb heeee..goli ar…

      Reply to this comment
  19. Mak lagenda

    Oct 23. 2013

    klu pokok bunga ros suri diserang ulat gonggok, mak pulak pokok kunyit dan limau purut diserang dek ulat beluncas dan ulat bulu! Arghhh..tensi tgk daun pokok kita yg segar bugar ari, hilang di keesokkan harinya

    heran jugak mula2..bila dibelek2, cissssssss..ulat bulu dan beluncas gemok2 mkn daunnya!

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 23. 2013

      wah gemoks dia makan mamang tuan rumah yang baik hati ni keh..keh.. sembur baja buat sendiri itu lebih mudah huhu…

      apa nak buat cis..cos bila dah dok menumpang sekaki uh..

      Reply to this comment
  20. ema

    Oct 23. 2013

    niaga tak ikhlas…nak menipu jer…

    Reply to this comment
  21. Marhamah

    Oct 24. 2013

    harap ada entri untuk bunga raya plak. Dari cara menanam, khasiat dan buat teh untuk diminum

    Reply to this comment
  22. kakiblog

    Oct 25. 2013

    ulat gongok kalau dah terlalu banyak memang geli juga kita tengok..

    Reply to this comment
  23. makasih infonya …

    Reply to this comment

Leave a Reply