Perkhabaran Alam Barzakh, Perjalanan Yang Berpanjangan

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku

Alhamdulillah. Masih bertemu di ruang “Hantu Buku“.

Kali ini Suri ingin memberikan sedikit  kupasan untuk sebuah buku yang bertajuk Perkhabaran Alam Barzakh, Perjalanan Yang Berpanjangan. Buku ini merupakan hasil tulisan saudara Muhammad Uzair Abd Aziz terbitan  dari Pustaka Al-Ehsan.

“Bila anda membaca tajuknya sekali imbas Suri yakin apa yang dapat di gambarkan dalam fikiran kita adalah kejadian yang pasti akan berlaku pada setiap hamba yang hidup akan menghadapi alam kematian. Perjalanan yang jauh ini akan membawa kita kepada ketakutan, kekuasaan yang amat gerun sekali.
 
Apakah yang bakal terjadi dalam perkhabaran di saat kita membawa amalan yang banyak insyallah kita akan berada di kalangan orang-orang yang beruntung. Manakala jika kita membawa amalan-amalan yang kosong kita juga antara golongan orang-orang yang sungguh rugi.”
 
Perkhabaran Alam Barzakh, Perjalanan Yang Berpanjangan

Perkhabaran Alam Barzakh, Perjalanan Yang Berpanjangan

Antara sebahagian tajuk-tajuk yang biasa kita dengari akan tetapi kurang pasti apakah perincian kisah di sebalik laluan ke sana adalah:-

  • Panggilan Ketika Roh Telah Dicabut
  • Roh Dipanggil Setelah Keluar Dari Jasad
  • Malaikat Yang Masuk Sebelum Munkar Dan Nakir
  • Roh Menziarahi Kubur dan Rumahnya

Kesimpulannya Perkhabaran Alam Barzakh, Perjalanan Yang Berpanjangan olahan penulis ini amat baki, pengisian yang padat sesuai di pada semua peringkat umur. Apalagi untuk mempertingkatkan mutu amalan kita padaNYA. Moga-moga kita antara yang terpilih menjalani penggembaraan itu dalam keadaan yang membahagian hingga mampu mengalirkan air mata. Insyallah.

Harap maklum: Tidak dapat muat naik gambar buku sebab google mengalami sedikit masalah teknikal.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

39 Responses to “Perkhabaran Alam Barzakh, Perjalanan Yang Berpanjangan”

  1. ajumohit

    Oct 11. 2013

    mati itu pasti, semoga perkongsian ini memanfaatkan semua

    Reply to this comment
  2. Hafizul

    Oct 11. 2013

    Terima kasih Suri..artikel hari jumaat yang penuh keinsafan..berpa kali khatam buku ni..

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 12. 2013

      saya berapa kali terhenti..selalu kalau nak fokus faham akan ambil masa.tapi kalau setakat baca sekli imbas rasa tak puas.tambah lagi bab2 ini menarik..

      pstt..seyiap org haru miliki buku ni best!!

      Reply to this comment
  3. Cikgu Hairul

    Oct 11. 2013

    waalaikumsalam,
    dengan mengingati mati itu kita akan sentiasa lebih berwaspada dengan hidup.

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 12. 2013

      ya. harap begitulah..kita akn lipat gandakan usaha untuk di bawa kesana

      Reply to this comment
  4. encikarman

    Oct 11. 2013

    sesuai utk hari nih, ingat mati buat kita insaf

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 12. 2013

      hari ingat mati bolh tapi kita sering lupa dengan urusan dunia..tanggunjwabkan..

      memang kita hamba lemah…insyallah dengan ibadat iman kita akn mudah di baiki 😉

      Reply to this comment
  5. ema

    Oct 11. 2013

    kalau dah boleh upload…suri kongsikan yer…

    Reply to this comment
  6. titan

    Oct 11. 2013

    pinjammm sikit buku tuuhhh..

    Reply to this comment
  7. TehR

    Oct 11. 2013

    mudah2an urusan kita dipermudahkan
    dunia dan akhirat
    insyaallah

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 12. 2013

      ya amin. hari baik moga kita semua dalam usaha untuk menjayakannya

      Reply to this comment
  8. mohdridzwan

    Oct 11. 2013

    Memang takut kalau kita hayati betul2 kisah2 berkenaan, kan. Wan byk juga belajar ngan ustaz2 pasal nih.

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 12. 2013

      syukur bila pergi ras anak pergi ceramah ustaz..usatzah kalau miss rasa sedih sangat sb kurang tuntut ilmu dengan mereka 😉

      Reply to this comment
  9. Kesumaangsana

    Oct 11. 2013

    tq atas ingatan ini.. very gd sharing !

    Reply to this comment
  10. Mizz Aiza

    Oct 11. 2013

    menarik sinopsisnya suri.. kalau mak aiza tahu mesti dia suruh aiza beli buku tu..

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 12. 2013

      hanya ringkasan bacaan suri. buku yang bagus memang harus ada dlm koleksi. 🙂

      Reply to this comment
  11. faizal

    Oct 11. 2013

    terima kasih perkongsian ini. semoga kita dapat husnul khatimah

    Reply to this comment
  12. Bahrain

    Oct 11. 2013

    Dengar je nama dah takut.

    Reply to this comment
  13. yumida

    Oct 11. 2013

    alhamdulillah perkongsian yg bermakna di hari jumaat ni kak
    yg bintang iklan nuffnang tu kita tengok pada borang survey, itu bintang utk blog kita.
    yg bintang akak tengok selain dri bhgn survey tu, tu contoh iklan utk bagi example penerangan nuffnang

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 12. 2013

      alhamdulillah..

      oh baru saya tahu hii.syukur terima kasih atas penerangannya sy konpius nghee,,

      terima kasih yumid chomel

      Reply to this comment
  14. Zawiah

    Oct 11. 2013

    konsikan isinya jika boleh …

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 12. 2013

      maksudnya macam mana tu? nak suri ceritakan sedikit sebahagian babak dlm buku ini.macam tu ker?

      Reply to this comment
  15. raudzah

    Oct 11. 2013

    salam Jumaat suri…wah ada orang merajuk ..he..he..jangan tak Blog kita lagi tau…nway nanti kita dapatkan buku tu…

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 12. 2013

      wsalm nghee..sahaja usik hari jumaat… kalau tak offf saya akan kesana 😉

      cari? kedai mana?

      Reply to this comment
  16. Khairul Zamri

    Oct 12. 2013

    sama-samalah kita mengingati mati 🙂

    Reply to this comment
  17. mie

    Oct 12. 2013

    gerun dengar tajuk buku ni..
    tapi teringin nak baca..
    ehehehe

    Reply to this comment
  18. man

    Oct 12. 2013

    semoga matiku dalam sujud

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 17. 2013

      berdolah kerana dia maha mendengar..beramallah kerna dia selalu memerhatikan kita tanpa jemu

      semoga usaha ke sana tak akan berhenti tapi selalu di buat tanpa rasa jemu 🙂

      amin

      Reply to this comment
  19. AUC

    Oct 17. 2013

    Allahu Akbar peringatan utk diri ini…

    Reply to this comment
  20. FunWap

    Feb 13. 2015

    mengingat mati adalah sesuatu hal yang mampu membuka hati kita

    Reply to this comment

Leave a Reply