Petua Merawat Dan Menghilangkan Kelemumur

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Sewaktu  Suri tingkatan tiga Suri pernah mengalami masalah “kelemumur”. Argh!! satu perkara yang tidak dapat di lupakan. Bila dalam kelas kepala Suri asyik gatal-gatal sahaja sampaikan wajib masuk tandas sempat lagi betulkan bentuk tudung yang senget di pakai lala.lala..

Tak puas hati dengan skill yang di garu Suri mulalah meminta kakak Suri tolong asahkan bakat menggarunya atas kepala Suri pula. Masa itu kakak Suri pun ada kelemumur juga. Tapi itulah kuasa Tuhan setelah kami mencuba pelbagai spesis  syampu maka tamatlah riwayat sang kuping itu dengan cara yang berikut:-

Pengalaman kami dua beradik..

Bahan-bahan:-

  • Jus limau kapas
  • Air

Cara-caranya:-

  1. Belahkan limau kepada dua bahagian dan dapatkan sari airnya.
  2. Ataupun sentalkan limau terus di atas kepala.
  3. Kemudian bilas ia dengan air bersih.

Lakukan teknik ini seminggu dua kali insyallah kelemumur akan hilang.

Petua Merawat Dan Menghilangkan Kelemumur

Petua Merawat Dan Menghilangkan Kelemumur – Mesti Cuba!

Penangan daun pandan tua lagi ampuh, jumpa medan google katanya..

Bahan-bahan:-

  • Daun pandan tua
  • dua gelas air

Cara-caranya:-

  1. Ambil daun pandan tua dan kisar bersama dengan dua gelas air untuk mendapatkan patinya.
  2. Tapis dan perapkan ia di atas rambut yang bermasalah dengan menggunakan tuala yang bersih.
  3. Biarkan ia selama setengah  satu jam.

Moga petua ini dapat membantu mengurangkan masalah kelemumur anda.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

47 Responses to “Petua Merawat Dan Menghilangkan Kelemumur”

  1. akubiomed

    Oct 08. 2013

    Belum pernah mengunakan rawatan tradisional. Selalunya cari shampoo yang mengandungi ZPT.

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 08. 2013

      ia bagus tapi ada sesetenagah kulit kepala yang berkesan sebahagian tidak. cubalah mana tahu ia berhasil dan menjimatkan wang untuk masa-masa akan datang 😉

      Reply to this comment
    • Norasikin

      Oct 08. 2013

      betul tu bro skrg ni cuma head & shoulder je yg dapat menghilangkan gatal kepala saya ni. Walaupun kelemumur tak hilang, gatal dapat la dikurangkan untuk sehari. Kalau yg lain, rambut kering je terus gatal semula walaupun baru setengah jam syampoo

      Reply to this comment
      • Suri

        Oct 09. 2013

        cuba lupakan kaedah beli syampu dna carui rawatan tradisional mana tahu ia membantu. saya dulu sekolah begitu sekarang syukur dah selesa

        Reply to this comment
  2. puteri kasih

    Oct 08. 2013

    bahan-bahan untuk petua ni memang mudah didapati. Untuk mereka yang ada kelemumur bolehlah cuba 🙂

    Reply to this comment
  3. blogger lelaki

    Oct 08. 2013

    kalau orang lelaki okey kot…sebab botak kan kepala je..hu3..tapi nk kena jaga la jugak kan walau orang lelaki

    Reply to this comment
    • Norasikin

      Oct 08. 2013

      Orang lelaki kalau ada kelemumur pastu botak memang nampak buruk bro. Kena dok rumah je sampai kelemumur hilang atau rambut tumbuh semula. Kalau pakai topi atau kopiah pun nmpak juga kuping2 tu. Saya cadangkan pakai helmet sepanjang waktu

      Reply to this comment
      • Suri

        Oct 09. 2013

        haaa pakai hekmet biar benar rimas dibuatnya keh..keh..keh…helmet ringan tak apa kalau berat mau jenuh gak nak usung atas kepala ke sana sini tambah pula tempat sesak heee

        Reply to this comment
    • Suri

      Oct 10. 2013

      lelaki dan girl jaga penampilan walau girl bertutup /bertudung uh…

      Reply to this comment
  4. faizal

    Oct 08. 2013

    saya masih ingat Allahyarhamah nenek saudara memang tiap-tiap hari akan membilas rambutnya dengan santan. memang rambut dia hitam bekilat dan tidak nampak kelumumur meskipun umurnya dipenghujung usia.

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 09. 2013

      alhamdulillah kuasa Tuhan tapi insan yang tak pernah kenal erti putus asa

      Reply to this comment
  5. TehR

    Oct 08. 2013

    untung orang yang tak ada rambut
    tak ada kelemumur

    Reply to this comment
    • Norasikin

      Oct 08. 2013

      Tak payah beli syampoo, tak payah beli sikat, tak payah beli minyak rambut

      Reply to this comment
    • Suri

      Oct 09. 2013

      untung ada rambut tapi bebas kelemumur 😉 ada kelemumur keadaan tak selesa nak sikat, garu2 lagi, tukar2 syampu penat whoo

      Reply to this comment
  6. Anim

    Oct 08. 2013

    limau kapas? apasal tak masuk langsung dalam kepala saya? limau purut ke?

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 09. 2013

      sebaik limau kapas.kalau tak ada limau purut pun boleh asal limau tu kala ijo 😉

      Reply to this comment
  7. Irwan Alessa

    Oct 08. 2013

    Wan guna limau je.. dah lama tak buat.. 3 bulan sekali memang kena rawatan Limau..

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 09. 2013

      ta lah buatlah mana tahu hasilnya bagus..buat janganlah buat seninggu 2 kali tapi buat dalam sebulan tu 3 ke 4 tak apa.benda buat berterus non stop kasi mati punya kelemumur 😉 ya mesti yakin

      Reply to this comment
  8. Dja@Sishaza

    Oct 08. 2013

    Memang terseksa. Asyik menggaru je..kena pula pakai tudung,huh seksa. Boleh juga guna daun kesum yg menjadi ramuan laksa tu Suri. Ramas atau blender,ambil airnya sapu pada rambut@Kulit kepala…biar sekejap, pastu bilas…

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 09. 2013

      alhamdulillah nampak gaya ada rakan blogger bagi petua saya harap ia manfaat untuk semua.terima kasih dja atas cadangan petua yang di berikan.amat sy hargai

      Reply to this comment
  9. Norasikin

    Oct 08. 2013

    Dah lama menderita kelemumur ni. Macam2 dah cuba tak hilang juga. Dari petua sampai la ke syampoo canggih semua tak berjaya. Petua guna limau tu paling menderita. Kulit kepala yg digatal digaru biasanya terluka. kena limau pedih giler. Syampoo zpt ke micro zpt ke zinc pirontahpekenama pun tak berjaya. Syampoo jackie chan pun gagal juga. Yun nam je belum cuba. tak mampu nak bayo

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 09. 2013

      ha//adeh pi garu dalam sangat sapa suruh.bikin jangan garu dulu masa nak buat rawatan esoknya tu..kalau garu sebelum tu mmg nak isi limau atas kepala mmg pedih whoo..

      cubalah buat satu petua tu seminggu 2 kali..cuba usahakan.dann kawla dri dari garu2 tu eh 😉

      Reply to this comment
  10. Mizz Aiza

    Oct 08. 2013

    aiza pernah mencuba petua menggunakan limau tu.. kalau menggunakan daun pandan tak pernah lagi.. lagi 1 aiza amalkan guna santan kelapa, alhamdulillah ok..

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 09. 2013

      syukur kita cubalah salah satu kalau tak cara santan mungkin cara daun pandan lebih baik mana tahu ia berkesan 😉

      bebasan rambut anda dari kelemumur 😉

      Reply to this comment
  11. raudzah

    Oct 08. 2013

    Kita guna shampoo aje..rejoice yang hanya pakai jari tu..he..hee..nway petua traditional punya belum pernah cuba..nanti kita try ya..thanks suri

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 09. 2013

      ya kena cuba kalau tak cuba susahlah mana boleh harapkan syampu sahaja duit berhabis tapi keputusna tak dapat haru juga tu hee

      Reply to this comment
  12. Joe

    Oct 08. 2013

    Guna shampoo Clear for men je.. huhu

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 09. 2013

      mana boleh tukar-tukar lelaki pakai perempuan punya syampu..perempuan pakai lelaki punya bahaya who…

      Reply to this comment
  13. Vee

    Oct 09. 2013

    pernah guna santan dan limau . tapi tak perasan lak benda tu berhasil ke tak … heheheee

    Reply to this comment
  14. mummydearie

    Oct 09. 2013

    Mudah dan senang nak dibuat tapi itulah masa itu emas. Apa-apapun kalau bersungguh memanglah nampak hasilnya, kan.

    Reply to this comment
  15. Mohd Shubhi

    Oct 09. 2013

    Tak pernah lagi ada masalah kelemumur sejak sentiasa botakkan kepala…

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 09. 2013

      ia bergantung pada hormon kalau kata tak ada itu sudah bagus 😉

      Reply to this comment
  16. Bahrain

    Oct 09. 2013

    kalau guna cara tradisional rasa macam leceh dan malas pun ada. Terus guna shampoo anti druff.

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 10. 2013

      kalau bernasib baik benda akan hilang tpi kalau tak hilang juga cari limau tak susah..jimat lagi..tpi terpulanglah 😉

      Reply to this comment
  17. ema

    Oct 10. 2013

    selalu mengharapkan pada jenama syampoo. tp kebanyakan tak menjadi…

    Reply to this comment
  18. Khadeejah Hasmad

    Oct 11. 2013

    Terima kasih atas tips yang menarik 🙂 Tak perlu guna shampoo yang ada macam-macam chemicals

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 11. 2013

      kebanyakannya macam itu bahaya kalau ada buat sendiri tu lagi baik

      Reply to this comment
  19. Hafizul

    Oct 11. 2013

    emm kalau macam ni tak yah la beli syampoo lagi..jimat belanja dahhh..thanks suri..hehe

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 11. 2013

      kalau nak jaga rambut mudah sahaja kasi potong 3 bulan sekali untuk elak rambut rosk..daptkan rambt baru tumbuh heee

      Reply to this comment
  20. Cikgu Hairul

    Oct 11. 2013

    kak Suri, limau kapas tu bentuknya camna? tak pernah tengok la pulak..

    Reply to this comment
  21. Kaedah Hebat Di Kamar

    Oct 26. 2013

    Amat boring hari nie… tapi hati saya terhibur di blog awak ..
    terima kasih … saya akan lawati lagi blog nie
    .. harap awak akan sentiasa update dengan cerita2 baru…

    Reply to this comment
  22. terima kasih banyak buat informasinya …

    Reply to this comment

Leave a Reply