Ubat Bagi Yang Lalai

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Ubat yang paling mujarab untuk mengubati penyakit kelalaian ialah memperbanyakkan ingatan kepada mati. Apabila ingatan mati sudah kuat maka seseorang itu tidak akan mengabaikan kesempatan yang ada baginya untuk amalan-amalan soleh.

Syarah Al- Hikam.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

21 Responses to “Ubat Bagi Yang Lalai”

  1. blogger lelaki

    Sep 20. 2013

    info terbaik bro..salah cara untuk mengingati mati selalulah pergi ke kubur tu..hu3

    Reply to this comment
    • Suri Surihatiku

      Sep 21. 2013

      ya moga kita sering ingat mati sebab peninjau “itu” sering menjeguk kita tanpa berasa jemu..

      Reply to this comment
  2. Cik Yaya

    Sep 20. 2013

    salam..

    btul..sgt setuju..bila sntiasa ingt mati, xkan blaku kjhtan, akn sntiasa memperbnykkan aml ibdh je.. =)

    Reply to this comment
    • Suri Surihatiku

      Sep 21. 2013

      wsalam.bila rasa seronok dekat pdNYA kita akan rasa aman..tapi lagi kita tangguh nak berubah lagi pelbagai asakan buat kita menjauh pd agama dan Pencipta..

      Reply to this comment
  3. wazy

    Sep 20. 2013

    Betul tu,memperingati mati setiap masa menjadi penawar dan ubat bagi yang lalai

    Reply to this comment
    • Suri Surihatiku

      Sep 21. 2013

      saat yang ada harus d jamah dengan baik dna penuh bererti

      Reply to this comment
  4. Vee

    Sep 20. 2013

    perlu ingat mati terutama bila umur dah masuk 40 tahun …

    Reply to this comment
    • Suri Surihatiku

      Sep 21. 2013

      bukan masuk 40 sahaja kalau kata umur belasan pun yang sihat blh di seru..kita yang gerun…masa sihat kita mesti kuat 🙂

      Reply to this comment
  5. Vee Za

    Sep 20. 2013

    sentiasa muhasabah diri …

    Reply to this comment
    • Suri Surihatiku

      Sep 21. 2013

      terima kasih vee za..saat ini kita sama selidik mana yang kurang dan yang mana patut lebih

      Reply to this comment
  6. ajumohit

    Sep 20. 2013

    dengan itu kita tidak akan terlalu mengejar keduniaan, sedar di mana kita dan siapa kita, peringatan yng baik ni suri 😉

    Reply to this comment
    • Suri Surihatiku

      Sep 21. 2013

      sama-sama harap ia membantu dan untuk ingat pada diri saya yang kerdil lagi hina juga…

      Reply to this comment
  7. titan

    Sep 20. 2013

    setuju. sebab tu gua kerja kuat hari-hari..sebab ingat esok mungkin gua dah takde dahh..

    Reply to this comment
    • Suri Surihatiku

      Sep 21. 2013

      ya. mesti kerja kuat untuk sana dan sini 🙂 yeah !

      Reply to this comment
  8. raudzah

    Sep 20. 2013

    In Shaa ALLAH sentiasa muhasabah dirikan suri…

    Reply to this comment
    • Suri Surihatiku

      Sep 21. 2013

      bersama kita baiki diri ya kawan 🙂 termasuk saya juga

      Reply to this comment
  9. Hafizul

    Sep 20. 2013

    Hehe..terima kasih Suri..ingat Mati, semunya akan berasa takut..

    Reply to this comment
  10. AUC

    Sep 22. 2013

    pendek je peringatan ni buat aku yg lalai… terima kasih

    Reply to this comment
  11. Tuah

    Sep 22. 2013

    hmm … hmm ….
    insaf sekejap.

    Reply to this comment
  12. Aniq Bukhary

    Nov 16. 2013

    Btl tu.. Tambahan sikit, org yg bijak sebenarnya org selalu ngt mati.. 🙂

    Reply to this comment

Leave a Reply