Hari Malaysia 2013

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Alhamdulillah..

Tahukah anda penubuhan Hari Malaysia akan di disambut pada tanggal 16 September setiap tahun ini bagi memperingati penubuhan persekutuan Malaysia bagi tahun 1963. Peristiwa ini mencatatkan bahawa penyertaan bersama Tanah Melayu, Borneo Utara (kini Sabah), Sarawak dan Singapura akhirnya membentuk sebuah negara Malaysia yang aman.

Pembentukan persekutuan baru ini telah berlaku tanggal 1 Jun 1963 namun kemudiannya ditangguhkan pada tarikh 31 Ogos 1963 bagi membolehkan ia disambut bersama-sama dengan sambutan hari kemerdekaan kali ke-6.

Beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina untuk pembentukan Malaysia memperlambatkan pengisytiharan hingga ke 16 September pada tahun yang sama. Penangguhan itu juga dibuat bagi membolehkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memperuntukkan masa membuat pungutan suara di Borneo Utara (kini Sabah) dan Sarawak.

Hari Malaysia merupakan cuti am di negeri Sabah bersempena hari keputeraan Yang Di-Pertua Negeri. Walupun pada awalnya Hari Malaysia bukan merupakan cuti am di Sarawak dan Semenanjung Malaysia, namun mulai tahun 2010, Hari Malaysia juga merupakan cuti am di semua negeri di Malaysia.

Sumber berkata

Selamat Menyambut Hari Malaysia!

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

34 Responses to “Hari Malaysia 2013”

  1. blogger lelaki

    Sep 16. 2013

    selamat Hari Malaysia

    Reply to this comment
  2. cik tom

    Sep 16. 2013

    selamat hari malaysia…

    Reply to this comment
  3. EDI - aura ide

    Sep 16. 2013

    Selamat memperingati Hari Malaysia 2013

    Reply to this comment
  4. puteri kasih

    Sep 16. 2013

    Selamat Hari Malaysia 🙂

    Reply to this comment
  5. wazy

    Sep 16. 2013

    Selamat Menyambut Hari Malaysia 🙂

    Reply to this comment
  6. Hafizul

    Sep 16. 2013

    Hehe..seronok gak tengok PM kita berucap sakni..hehe

    Reply to this comment
  7. kakiblog

    Sep 16. 2013

    yahoo..cuti umum untuk kita.Selamat bercuti

    Reply to this comment
  8. BUNDA

    Sep 16. 2013

    SELAMAT HARI MALAYSIA

    Reply to this comment
  9. ema

    Sep 17. 2013

    selamat hari Malaysia…

    Reply to this comment
  10. Khairul Zamri

    Sep 17. 2013

    Selamat hari Malaysia kak 🙂

    Reply to this comment
  11. Hazmin Hamudin

    Sep 17. 2013

    Selamat hari malaysia 🙂

    Reply to this comment
  12. pahan

    Sep 17. 2013

    selamat hari Malaysia 🙂 moga2 kita semua gembira di hari cuti Malaysia ari tu.hehe

    Reply to this comment
    • Suri Surihatiku

      Sep 18. 2013

      kami duduk di rumah malam itu tidur lewat cerita tv 8 pun best2 heeee

      Reply to this comment
  13. TehR

    Sep 17. 2013

    ramai juga yang balik kampung semalam
    cuti hari malaysia + cuti hari minggu

    Reply to this comment
    • Suri Surihatiku

      Sep 18. 2013

      saya tak kemana cuma kemas bilik, masak dan hadap blog

      Reply to this comment
  14. hafizmd

    Sep 17. 2013

    as salam,
    lama tak ke sini…rupanya sudah berwajah baru…
    moga blog ni akan lebih baik, sukses dan terbaik!

    tahniah suri, sbb cekal dlm dunia blogging ni….moga sihat2 selalu suri dan famili

    Reply to this comment
    • Suri Surihatiku

      Sep 18. 2013

      wsalam..ini laman baharu kira edisi cahayacinta kedua..bukan mudah tapi peru daki semula…ia sesuatu yang sukar untuk di katakan…sebak terharu bkh di kataka dlm masa terdekat ini…

      terima kasih atas kehadiran tuan ambe dtg sini mmg d tunggu oleh blogger tegar seperti2 anda semua..terima kasih atas sokongan yang d berikan 🙂

      Reply to this comment
  15. titan

    Sep 18. 2013

    tahu..tahu..memang tahu..

    Reply to this comment
  16. okje

    Sep 18. 2013

    Salam Hari Malaysia Suri… TQ info tu, kalau tak bagi tau OKje pun blur jugak hehe

    Reply to this comment
  17. raudzah

    Sep 18. 2013

    Selamat hari Malaysia suri..and tahniah dah dapat kembali cahayacinta..mesti berseri-seri kan coz cahaya dah dapat dapt semual..

    Reply to this comment
    • Suri Surihatiku

      Sep 22. 2013

      ini belog baru kak entri lama 2009 masih pd hosting yang dulu lagi.terima kasih 🙂

      Reply to this comment

Leave a Reply